måndag 17 januari 2011

Nya projekt på gång...

har vi alltid, men i söndags kunde jag inte hålla mig mer. Jag tänker på en gammal dörr vi haft på vinden. Eller den gamla övervåningen rättare sagt. Det är en gammal glasad dörr som säkert suttit i huset sedan det byggdes. Man vet inte när men antagligen precis i början på 1900-talet. Vi har sagt vi ska låta dörren vara på vinden tills i sommar, då vi ska ha den i vårt kommande växthus (ännu ett projekt...) Fast i söndags riktigt kröp det i mina pysslar & fixarfingrar. Pierre som varit i verkstaden, säger att jag kan inte "bara" vara hemma utan att hitta på något... Det är så mycket jag vill göra, jag vet inte hur många gånger jag stoppat mig själv i sista stund innan jag börjat måla köksbordet eller de tråkiga hyllorna i vardagsrummet...

Nu till den gamla dörren som är helt underbar. De har, varför vet jag inte, spikat på en masonitskiva längs ner med massvis av små och nu rostiga spik. Inget kul att dra ut dem men jag kunde liksom inte vänta...

Innan Hanna börjat kolla vad som finns under...
Bådar gott, men var rädd att den var sönder bakom...
men den var hel bakom skivan, sådan tur jag hade! Holger, en gammal & vis (?) man var här och bara skakade på huvudet, han sa att förr bara gjorde de så, spikade på masonitskivor... 
Efter lite slit blev det så här fint...




Mycket stolt över den! Den gröna slitna färgen har verkligen charm och det satt kvar gamla krokar som man antagligen haft någon spetsgardin hängandes i fönstret. Låset och nyckeln satt kvar och fungerar så den kommer få stå här och vänta tills tiden är inne för växthuset...

Efter lite pyssel blev det fika med familjen & Holger...


Semlor, semlor & semlor...
Idag efter en katastrof arbetsdag när inget fungerar och en tur till Elgiganten för inköp av tråkiga datorprylar kom jag hem och satte upp denna fina sänghimlen...


Här ska jag sova som en drottning och Tova som en prinsessa! Hon har sovit i min säng på sistone för jag orkar inte bli väckt klockan två när hon inte kommer upp i vår höga (prinsess) säng!

Idag kom min favorit tidning för tillfället, Hem & Antik, mycket reportage och bilder men ska testa på Drömhem & Trädgård istället nu till våren eller så har jag kanske bägge...? Eller nej, börjar man till hösten igen får man kanske en Marimekko skål till? Det var välkomstpresenten för Hem & Antik och presenter gillar man ju!


Nu är det soffan som gäller och ska faktiskt försöka mig på en kväll utan att äta något onyttigt gottis för idag har jag ätit två semlor... Måste sluta med det, "En om dagen är gott för magen, två om dagen får man jättemagen!"   
Dåligt rim...

Kram från Gottegrisen i Gringelstad!

6 kommentarer:

  1. Vill bara säga att jag är så glad att du börjat blogga. Det är absolut just nu min favoritblogg :)...
    Och jag är fortfarande avis på de fyrkantiga ljustakarna. Dörren blev underbar...

    SvaraRadera
  2. Åååå tack, vad du är gullig! Det var ju du som tipsade mig om detta! Vad skulle jag gjort utan dig? Vi kan väl åka till henne o kolla om hon har fler, ta lite foto o göra ett keramik reportage? Samtidigt ta Brokiga Boden? Den dörren har jag tänkt på varje dag, men varför ska den hänga på vinden när den kan stå lite snyggt mot en vägg? Hälsa & Kram!

    SvaraRadera
  3. Hejsan stumpan !

    Fick också den tidningen i lådan idag,det var något erbjudande på fyra tidningar som jag skickade in långt före jul,tänkte att den lappen har nog kommit bort,men så dök den upp precis.Det fanns mycket fint att titta på,längtar till min lägenhet i stan med gammal charm,får väl drömma lite.
    Fin gammal dörr förresten,Holger har tydligen mycket fint i sina gömmor.
    Kramar till er alla från mamma/mormor

    SvaraRadera
  4. Dörren är vår, som suttit på den gamla övervåningen. Jag har redan luskammat Holgers hus efter vad jag vill ha! Hittade en fin gammal pidestal som hans pappa gjort! Den har jag, gissa? Jo, målat vit! Den blev jätte fin! Jag tog en gammal rostig ljusstake med men när Lars fick höra det, så var det bara att lämna tillbaka...Den har stått i verkstaden i MÅNGA år men inget får ju förändras i hans värld! Fast han rökte en lax åt oss i helgen så det är ju bättre än en gammal ljusstake! Jag längtar med tills ni ska flytta, för då kommer jag få massa saker du inte får plats med! ;)

    KRAM KRAM!

    SvaraRadera
  5. Mamma, vad tyckte du om min sänghimmel då? Pierre e i sthlm och kommer hem imorgon & hoppas han gillar det!!! Håll tummarna, fast o andra sidan vad har han att säga när det ändå är jag som bestämmer...

    SvaraRadera
  6. Pierre tycker säkert den är fin,han har väl redan gett upp tänker jag.
    Den var söt,jag hade också sänghimmel förr när vi hade sovrummet nere,däruppe går det ju inte för snedtaket.
    Du kommer säkert ihåg det,det är gulligt men dammet samlas så fint i tyget.
    ♥♥

    SvaraRadera