onsdag 12 januari 2011

Tycker så synd om alla hungriga djur i dessa tider!

Igår när jag var ute och körde såg jag en stor SVAN mitt på vägen utanför Woddy. Trodde att det var en stor isklump först men det var ju en jättestor vit fågel! Den ville knappt flytta på sig utan stoppade trafiken...



Den var säkert hungrig och hoppas att den får mat inne på Woody... Det stannade många bilar och tittade på den, men varför gick jag inte in på kiosken rakt över och köpte något att äta till den? Istället står man bara och glor på den! Jag önskar jag var som dem i Wale Wars, som tar tag i saken!

Nu är det många djur som är hungriga och hoppas snön försvinner snabbt, så de lättare kan få tag på mat. 
I år har vi inte haft så mycket möss inne men tyckte det var konstigt lampan i köksfönstret inte lös igår. Jag har en glaskula med en lång sladd ansluten till en transformator och jag kollade under vasken om den satt i, men märkte sladden var avgnagd! 
Det hemska är att jag fick en liten stöt och man kunde höra hur det knastrade från sladdbiten som satt kvar i transformatorn! Det kunde ju slutat hur hemskt som helst! Har en mustjutare eller vad det heter som ska ge ett högt ljud som mössen inte gillar men den sladden var ju med sönderbiten! Blir ju helt knäckt, så idag blir det att ringa Anticimex! Har nog för trötta katter...

Pelle...
Jag laddade en vanlig "dödar" musfälla och satte en jättefin "snäll" musfälla jag fått av mormor som är en riktig gammal godbit! Inte mormor utan fällan... Kolla in den häftigaste musfällan jag sett gjord i trådslöjd och en trädbit...



Vi ska göra nya sådana för de är ju så fina! Ska sälja dem senare i Web-Shopen så håll utkik. Enda problemet är vart man ska göra av musen sedan, det är en liten lucka på sidan men man kan ju inte släppa ut den utanför huset precis...
För något år sedan fångade jag en mus på golvet och släppte ut den bakom stallet, när jag någon timme senare gick ut och lämnade dörren öppen såg jag en mus springa på väg in igen mot dörren...

När jag skulle sätta på kaffe i morse så möttes jag av blod på golvet och att "dödar" musfällan låg på köksgolvet full av blod! Antingen har katterna tagit musen i fällan eller så har den sprungit iväg blodig. Pierre säger att det nog var en råtta! Kul när han är i Stockholm och jag går runt och bara väntar på att en blodig jätte råtta ska anfalla mig!

Kram från Hanna i Gringelstad!

2 kommentarer:

  1. Hej!!! Var längsen jag var inne här nu....ska skärpa mig... hihihi!
    Dom musfällorna är jättebra, pappa har ngn liknande i Leksand...lite nyare variant, vi har mkt möss i stallet där hemma o vaje gång vi hade möss i fällan, gick jag upp till skogen o släppte dom....kan inte döda dom....kan väl få leva ute i naturen...eller hur? ;-)
    Jag la ut en höbal i ena hästhagen i vinter för kaniner, fåglar o råddjur...tycker så synd om dom när det knapert med mat!

    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi har inte fått någon mus i den fällan än men hade vi det hade jag med släppt ut den i skogen... Det är ju synd om dem men samtidigt vill man ju inte ha dem inne... fast nu har nog katterna tagit den som vi hade inne. Är så glad Kira e hemma igen men hon har bara varit ute två gånger... Så fort våren kommer så åker hon ut fast hon vill eller inte! Hoppas du har det bra på jobbet o det har du säkert! Hoppas Tilda trivs på sitt jobb med??? ;)KRAM!

    SvaraRadera